ارز دیجیتال

ارز دیجیتالی چیست ؟ (ارز مجازی یا کریپتوکارنسی)

ارز دیجیتالی (ارز رمزگذاری شده یا کریپتوکارنسی) یک واسط برای مبادله، همچون دلار و دیگر ارزهای معمولی است، که به منظور تبادل اطلاعات دیجیتال که از طریق اصول رمزنگاری خاص میسر شده، طراحی شده است. در ادامه بطور کامل خواهیم فهمید که ارز دیجیتالی چیست و به چه دردی میخورد. با اِرن وان سِکِند همراه باشید.
رمزنگاری برای تضمین معاملات و کنترل ایجاد سکه های(کوین‌ها) جدید استفاده می شود. به بیان ساده بیشتر ارزهای دیجیتال به منظور امنیت بالا، حذف واسطه ها و غیرقابل رهگیری بودن طراحی شده اند.
اولین ارز رمزگذاری شده، بیت کوین بود که در سال 2009 ایجاد شد. اما اکنون صدها ارز رمزنگاری شده وجود دارد که اغلب آنها را Altcoin می نامند. ارزهای رمزنگاری شده به بیان ساده تر ارز دیجیتال نامیده می‌شوند.

بر خلاف بانکداری متمرکز، که در آن دولت ها از طریق فرایند چاپ پول نقد، ارزهایی مانند دلار را کنترل می کنند، دولت کنترلی روی ارزهای رمزنگاری شده ندارد زیرا آنها کاملا غیرمتمرکزند. تفاوت مهمی که اینگونه ارزها با ارزهای معمولی دارند اینست که موسسات مالی همواره می توانند پول بیشتری را ایجاد کنند و درنتیجه تورم بوجود می آید، اما بیت کوین هرگز بیش از 21 میلیون سکه در گردش ندارد. سیستم فنی که تمام ارزهای رمزگذاری شده برپایه آن استوار هستند، توسط ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) ایجاد شده است.
ارزهای رمز گذاری شده از دو پروتکل Proof-of-work یا Proof-of-stake نشات می‌گیرند که به اختصار POW و POS خوانده می شوند. (در آینده راجع به آنها خواهیم گفت)

ارزهای رمزنگاری شده بیت کوین

تاریخچه ارزهای رمزنگاری شده:
اولین ارز رمزنگاری شده، بیت کوین بود. بیت کوین در سال 2009 توسط یک توسعه دهنده به نام Satoshi Nakamoto ایجاد شد. بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند، که یک مجموعه از توابع مختلط رمزنگاری شده هستند که توسط آژانس امنیت ملی آمریکا طراحی شده بودند.
در آوریل 2011، اولین Altcoin با نام Namecoin، برای ایجاد یک DNS غیر متمرکز ایجاد شد. در اکتبر 2011، Litecoin منتشر شد و اولین ارز رمزنگاری شده ای بود که موفق به استفاده از الگوریتم Scrypt به جای توابع SHA-256 شد، این به عموم مردم توانایی استخراج litecoin را می داد آن هم بدون استفاده از سخت افزار خاص مانند ماشین آلات ASIC که مورد استفاده برای بیت کوین بود. لایت کوین تا اواخر سال 2013 توجه رسانه ها را بخود جلب کرد و به سرمایه بازار یک میلیارد دلار رسید.

به ارزش کل سهام یک شرکت در بازار بورس، سرمایه بازار یا Market capitalization گویند که بصورت زیر محاسبه می شود: Market cap = تعداد سهام شرکت در بازار * قیمت هر سهم

Ripplecoin (رایپل) که درسال 2011 ایجاد شد، براساس پروتکل مشابه بیت کوین ساخته شد. و خدمات آن به عنوان یک سیستم پرداخت بود. ارز دیجیتال رایپل قرار بود که نقشی همچون درگاه معروف پیپال در دنیای کریپتوکارنسی بازی کند. که تا کنون محقق نشده است.

ارزهای رمزنگاری شده و سرمایه بازار:
بیت کوین بزرگترین ارز رمزنگاری شده از نظر سرمایه گذاری بازار(Market Cap)، حجم معاملات و قابل پذیرش بودن است، اما نمی‌توان گفت که با ارزشترین سکه دیجیتالی است. NEMstake در حالیکه تنها 1,116,720 دلار سرمایه بازار داشت، 1,117 دلار برای هر سکه معامله می‌شد. با نگاهی به سرمایه بازار، اتریوم بعد از بیت کوین جایگاه دوم را دارد درحالیکه Bitcoin cash پشت سر آن قرار دارد.
اما اکنون صدها ارز دیجیتال در بازارهای اینترنتی مبادله می‌شود، که حتی میتوان با سرمایه گذاری روی ارزهایی که قیمت چند صدم دلار به ازای هر سکه را دارند به سود خوبی رسید، درصورتیکه با بررسی و آگاهی انتخاب شوند.

هَش کریپتوکارنسی – Cryptocurrency Hash چیست؟
ابتدا بگوییم که معادل فارسی هَش، تابع درهم سازی می باشد. پس هرجا این عبارت فارسی را دیدید به معنی هَش می باشد. قدرت استخراج ارزهای دیجیتال در مقیاس «هَش بر ثانیه» (hashrate) رتبه بندی می شود. تجهیزاتی با توان محاسباتی 1kH/s در حال استخراج با نرخ هزار hash بر ثانیه، 1MH/s یک میلیون هش بر ثانیه و یک GH/s یک میلیارد هش در هر ثانیه است.
هر بار که یک استخراج کننده (ماینر) با موفقیت یک بلوک را حل می کند، هش جدید ایجاد می شود. الگوریتم هش، این مقدار زیاد داده را به یک هش با طول ثابت تبدیل می‌کند.
تعریف دوم: به هنگامی که یک بلوک از تراکنش ها در شبکه بیت کوین تشکیل می شود، ماینرها یا همان استخراج کننده ها اطلاعات بلوک را دریافت کرده، فرمول محاسباتی و ریاضی پیچیده و مشخصی را روی آن اعمال کرده و آن را به ترکیبی کوتاه از اعداد و حروف تبدیل می کنند که «هَش» (hash) نامیده می شود.

شناسه منحصر به فرد هر تراکنش، هَش نام دارد. بعبارتی عملیات هش نوعی رمزگذاری داده است.

مانند یک کد، اگر شما الگوریتم را بدانید می‌توانید هش را حل و داده های اصلی را دریافت کنید. اما به چشم عادی آنها فقط یک دسته از اعداد با هم پر شده هستند و خارج کردن داده های اصلی از آنها عملا غیر ممکن است.

پول دیجیتالی بیت کوین

الگوریتم SHA (اس‌اچ‌اِی) در مقایسه با Scrypt:
درحالیکه بیت‌کوین و چندین سکه دیگر با استفاده از الگوریتم SHA-256 (الگوریتم درهم سازی ایمن یا Secure Hash Algorithm) استخراج می‌شوند، لایت‌کوین و بسیاری از سکه های دیگر از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کنند. این‌ها توابع هَشینگ اصلی هستند، اما انواع متفاوت دیگری نیز وجود دارند که توسط دیگر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، مانند scrypt-N و X11 .
توابع هش مختلف برای پاسخ به نگرانی هایی که درمورد SHA-256 وجود داشت، ایجاد شدند. قبل از آن، افراد می‌توانستند بیت کوین را با GPU های خود استخراج کنند که نیاز به مقدار زیادی انرژی داشت. اما با رشد محبوبیت بیت‌کوین، ماشین ASIC SHA-256 ساخته شد که استخراج با GPU را منسوخ کرد. برای اینکه به قدرت این دستگاه ها پی ببرید مثالی میزنیم، یک پردازنده استخراج کننده که از چهار عدد واحدگرافیکی GPU استفاده می‌کند، قادر به ارائه نرخ هش درحدود 3.4MH/s و مصرف 3600 کیلو وات برساعت انرژی است، درحالیکه یک دستگاه ASIC قادر به استخراج با قدرت 6 TH/s است و 2200 کیلو وات برساعت انرژی مصرف می کند.
همین موضوع ماینینگ با GPU را از رده خارج کرد و  نگرانی های زیادی پیرامون امنیت شبکه بوجود آورد. زیرا هرچه تعداد استخراج کنندگان خانگی با gpu کمتر شود، شبکه تحت انحصار عده ای خاص درآمده و غیرمتمرکز بودن شبکه به خطر می افتد.
استخراج مبتنی  بر الگوریتم اسکریپت برای مقابله با استخراج ASIC فراهم شد. الگوریتم Scrypt نیازمند مقدار زیادی حافظه است که gpu ها قادر به تامین این نیاز هستند. استخراج مبتنی بر توابع Scrypt نیازمند انرژی بسیاری است که برای حل این مشکل نیز دستگاه های scrypt-ASIC طراحی شدند. در حال حاضر لایت کوین تصمیم گرفته که مکانیزم اثبات کار(Proof-of-work) خود را برای خودداری از استخراج مبتنی بر ASIC، تغییر دهد.
اسکریپت همچنین تأکید دارد که پروتکل اثبات کار(Proof-of-work) آنها از نظر انرژی بسیار کارآمدتر از SHA-256 است. بلوک های بیت‌کوین با سرعت یکی در هر 10 دقیقه حل می‌شوند، در حالیکه بلوک های لایت‌کوین با سرعت 1 در هر 2.5 دقیقه حل می شوند.

امنیت ارز دیجیتال
امنیت پول های دیجیتالیامنیت ارزهای دیجیتال دو بخش است:
قسمت اول از مشکلات پیدا کردن مجموعه های هش ناشی می‌شود، وظیفه ای که توسط استخراج کنندگان انجام می‌شود.
قسمت دوم و محتملتر در این دو مورد، “حمله %51” است. دراین سناریو یک استخراج کننده که قدرت استخراج بیش از %51 از کل شبکه را دارد، می‌تواند کنترل blockchain سراسری را در دست بگیرد و یک بلاک چین جایگزین ایجاد کند. حتی دراین لحظه مهاجم محدود به این می‌شود که چه کاری میتواند انجام دهد. مهاجم میتواند معاملات خود را برگرداند یا دیگر معاملات را مسدود کند.
همچنین لازم به ذکر است دولت ها قادر به مصادره یا محدودکردن ارز دیجیتالی یا شبکه بلاک‌چین نیستند. اکثر ارزها شبه ناشناس هستند و تعدادی از کوین ها، وعده ی ناشناس بودن صد درصدی را داده اند.

قانونی بودن و مالیات ارزهای دیجیتال
درحالیکه ارزهای دیجیتال در بسیاری از کشورها قانونی هستند، ایسلند و ویتنام به عنوان استثناء هستند.
در ایسلند عمدتاً بدلیل انسداد مبادلات ارزهای خارجی، آنها از لحاظ انحصار و قوانین آزاد نیستند. چین مؤسسات مالی را از بکاربردن بیت‌کوین ممنوع کرده است و روسیه درحالیکه از قانونی بودن ارزهای دیجیتال سخن می‌گوید، خریداری کالاها را با هر ارزی غیر از روبل روسیه غیرقانونی کرده است.
در ایالات متحده، IRS (خدمات درامد داخلی) تصریح کرده است که با بیت‌کوین همانند یک کالا برخورد می شود و شامل مالیات بر افزایش ارزش می شود.
شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN)، رهنمودهایی برای رمزنگاری ارزها صادرکرده است. دستورالعمل های صادر شده حاوی پیش شرط مهمی برای استخراج کنندگان بیت‌کوین است: هشدار می دهد که هر کسی که بیتکوین را ایجاد می‌کند و آنها را برای پول نقد مبادله می کند لزوما فراتر از دسترسی به قانون نیست.

سرویس های ارزهای دیجیتال
مجموعه ای از خدمات ارائه اطلاعات و نظارت بر ارزهای دیجیتال وجود دارند:
یک روش عالی، استفاده از CoinMarketcap برای بررسی سرمایه بازار (market cap) ،قیمت ،ذخیره موجود و حجم ارزهای دیجیتال می‌باشد. Reddit نیز یک راه عالی برای برقراری ارتباط با جامعه ارزهای دیجیتالی و دنبال کردن روند کوینها است. همچنین CryptoCoinCharts پر از اطلاعات متنوع از یک لیست از سکه های دیجیتال، اکسیچنجرهای ارزهای دیجیتال و فرصتهای ابریتیج (arbitrage) پیشرو است.
Liteshack به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا نرخ hash شبکه را در 6 الگوریتم متفاوت برای چندین سکه مشاهده کنند. وب سایت کمکی برای استخراج کنندگان CoinWarz است. این سایت می‌تواند به استخراج کنندگان کمک کند که کدام ارز دیجیتالی برای بیشترین سود را برای استخراج دارد، با توجه به میزان نرخ هش خود، مصرف انرژی و نرخ سکه ها وقتی که برای بیت‌کوین فروخته می شود. شما حتی می توانید شدت سختی کنونی و گذشته سکه های موجود را مشاهده کنید.
تاکنون افراد زیادی بوسیله این ارزهای دیجیتالی به ثروت ها و درآمدهای هنگفت رسیده اند. آنها ریسک و سرمایه گذاری کرده و نتیجه را دریافت کردند.

5/5 - (1 امتیاز)
از طريق
earn1sec
منبع
cryptocoinsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن