ارز دیجیتال

بیت‌کوین کش(Bitcoin Cash) چیست و چه تفاوتی با بیت‌کوین دارد؟

بیت‌کوین کش یک ارز دیجیتالی و یک فورک (شاخه) از بیت‌کوین اصلی است که در آگوست 2017 ایجاد شد. این ارز دیجیتالی با افزایش اندازه بلوک ها، این امکان را فراهم کرد تا تراکنش های بیشتری در معاملات پردازش شوند. برای توضیحات بیشتر با اِرن وان سِکِند همراه باشید.

از زمان راه اندازی، بیت‌کوین، با فشاری از اعضای جامعه در مورد مقیاس پذیری مواجه شد. مخصوصاً باتوجه به اینکه اندازه بلوک ها، در سال 2010 یک مگابایت تنظیم شده بود، باعث کاهش پیدا کردن سرعت پردازش معاملات می‌شد. بنابراین علیرغم افزایش محبویت، این مشکل، پتانسیل ارز را محدود می‌کرد. وقتیکه ارزش بیت‌کوین پایین بود، محدودیت اندازه بلوک ها به کد بیت‌کوین اضافه شده بود تا از حملات اسپم بر روی شبکه جلوگیری کند. تا سال 2015، ارزش بیت‌کوین به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته بود و متوسط اندازه بلوک به 600 بایت رسیده بود بنابراین در آن زمان معاملات انجام شده ممکن بود با تاخیر مواجه شود زیرا بلوک های بیشتری به حداکثر ظرفیت می‌رسیدند.

در طول چند سال، تعدادی طرح پیشنهادی برای رسیدگی به پردازش معاملات مطرح شد و اغلب، تمرکز بر افزایش اندازه بلوک داشتند. از آنجا که کد بیت‌کوین توسط یک مقام مرکزی مدیریت نمی شود، تغییرات در کد، نیاز به خرید از توسعه دهندگان و استخراج کنندگان دارد. این رویکرد می تواند منجر به این شود که برای نهایی شدن طرح های پیشنهادی، مدت زمان زیادی سپری شود. این مشکل منجر به این شد که گروه ها با استفاده از استانداردهای جدید، یک کتابخانه بلاک چین جداگانه، با نام fork (شاخه) ایجاد کنند. چندین فورک از بیت‌ کوین، مانند Bitcoin XT و Bitcoin Unlimited، توسط یک طیف گسترده از مخاطبان  پذیرفته نشد. تا اینکه در ماه آگوست سال 2017 بیت‌کوین کَش، که فورک دیگری از بیت‌کوین اصلی است، راه اندازی شد.

یکی از تفاوت های بیت‌کوین کَش با بیت‌کوین در اینست که اندازه بلوکها از 1 مگابایت به 8 مگابایت افزایش پیدا کرده است. بیت‌کوین کش همچنین SegWit را حذف می‌کند،برای اینکار یکسری کدهای پیشنهادی طراحی میشوند تا با حذف بخشهای خاصی از معامله، فضای بلوک آزاد شود. هدف Bitcoin Cash افزایش تعداد تراکنش‌هایی است که می تواند پردازش شود و طرفداران امیدوارند که این تغییر، بیت‌کوین کش را قادر به رقابت با حجم معاملات پی پال و ویزا (Visa) بکند، که در آنها اینکار با افزایش اندازه بلوکها صورت میگرفت.

دیاگرام فورک بیت‌کوین کش

از آنجا که قدرت مورد نیاز رایانه برای پردازش بلوک های بزرگتر، می تواند برخی از استخراج کنندگان کوچکتر را از دور خارج کند، منتقدان نگران این هستند که قبول کردن رویکرد بیت‌کوین کش ،منجر به این شود که قدرت در دست شرکت هایی باشد که می توانند تجهیزات بیشتری را ارائه دهند. مخالفان به فورک نگران این هستند که این امر، رویکرد انحصاری به بیت‌کوین را تهدید می کند، زیرا تعدادی از شرکت ها می توانند بیت‌کوین را کنترل کنند و ممکن است تحریکاتی را بوجود بیاورند.

یک فورک موفقیت آمیز برای بیت‌کوین کش، مستلزم صرف زمان کافی برای جلب افراد و شرکت ها برای استفاده از پول دیجیتال جدید است و همچنین بتواند علاقه مندان قابل توجهی بدست بیاورد و منتقدان را راضی کند. اکنون که این موفقیت بدست آمده، ممکن است موفقیت بیتکوین کش باعث شود که دیگران، سکه های جایگزین خود را توسعه دهند، و همان فشاری که به بیت‌کوین اصلی وارد شده بود به آن نیز وارد شود. از آنجا که مسئله مقیاس پذیری تمایل دارد، پیشگام بحثهای ارز دیجیتالی قرار گیرد، بیشتر تمرکز توسعه دهندگان اینست که حجم بلوک را افزایش داده و سرعت پردازش معاملات را بهبود دهند.

لازم بذکر است که خبرها حاکی از آن دارد  فورک دیگری از بیت‌کوین، با نام Bitcoin Gold قرار است در روزهای آتی منتشر شود، که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته خواهد شد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن