ارز دیجیتالمقالات آموزشی

همه چیز درباره ارز دیجیتال WCX ، کلاهبرداری یا رقیب بیت کوین؟

تقریبا از دوماه پیش تا کنون شاهد تبلیغ لینک های زیرمجموعه گیریِ ارز دیجیتال WCX ،در سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف از جمله تلگرام و اینستاگرام هستیم. در همین راستا و برای آگاهی بخشی به عزیزان نیاز دیدم که مطلبی پیرامون این کوین دیجیتال منتشر کنیم. با اِرن وان سِکِند همراه باشید.

ارز WCX چیست ؟
به گفته تیم توسعه و سازنده WCX، هدف آنها راه اندازی یک صرافی ارزهای دیجیتال است که وعده ی کارمزد بسیار کمتر از رقبایش داده است. (کارمزد یک دهم)
براساس گزارش عملکرد (whitepaper) درج شده در سایت ico.wcex.co، هدف نهایی این ارز : “تبدیل شدن به بزرگترین صرافی انلاین ارزهای دیجیتالی در جهان است”

در همین حال این مجموعه قصد ایجاد فروش اولیه (ICO) توکن های WCX را دارد. که براساس اعلامیه درج شده در سایت آنها، در تاریخ ۱ دسامبر سال جاری (۱۰ آذر) فروش کوین جدید WCX شروع خواهد شد.
همچنین طبق اعلام مجموعه و پیش از شروع فروش اولیه، هر شخص در ازای ثبت نام در سایت، 50 توکن WCX بصورت رایگان دریافت خواهد کرد. و در همین راستا به ازای هرشخصی که با لینک زیرمجموعه گیری شما (لینک رفرال) نیز ثبت نام کند، 50 کوین رایگان دیگر دریافت خواهید کرد.
متاسفانه همین وعده “پول رایگان” دست آویز بسیاری از تبلیغات کذب پیرامون این سایت شده است. و کاربران ایرانی نیز خواه یا ناخواه دست به تبلیغات گسترده برای جذب زیرمجموعه بیشتر زده اند. به طوریکه بیش از 40 درصد بازدید سایت WCX از کشور ایران می باشد که با توجه به اینکه تعداد سرمایه گذاران حرفه ای در بین کاربران ایرانی بسیار کم بوده و اکثرا در پی جذب سود سریع و فروش توکن های بدست آمده هستند، می توان در ادامه ی کار با این ارز دیجیتال کمی بیشتر دقت کرد.
طبق اعلام سایت در حال حاضر هر توکن WCX حدود 0.1 دلار قیمت دارد! که باید دید پس از عرضه رسمی نیز همین قیمت خواهد ماند یا نه!

کاربرد پروژه ی WCX چیست؟ آیا محصول قابل اتکایی عرضه کرده اند؟
در تاریخ 10 اکتبر سال جاری، اکانت رسمی این تیم در شبکه توییتر خبر از راه اندازی صرافی WCX داد.
با این حال پس از بررسی متوجه شدیم که صرافی اعلام شده یک فراخوانی API ساده از سایت tradingview می باشد. و زمانیکه اقدام به ثبت نام در سایت مذکور کردیم با پیغام : “تعداد ثبت نام برای این هفته تکمیل شده است” مواجه شدیم.
این درحالی ست که آنها در توییتر خود چیزی دیگری اعلام کرده بودند. بنابراین محصول آنها چیزی نبود جز یک پیش نمایش زنده از سایتی دیگر که هرکسی قادر به اجرای آن است.

ترافیک مشکوک سایت:
براساس سایت SimilarWeb و alexa بیشتر ترافیک و بازدید سایت از کشورهایی همچون ایران، ویتنام، روسیه، و اوکراین است.

این درحالیست که ICO های دیگر همچون WANCHAIN دارای مرجع بازدید کاملا متفاوتی هستند

بازدید ICO های معتبر

گزارش عملکرد (whitepaper ) آنها چه می گوید؟
تقریبا می‌توان گفت، چیزی با عنوان گزارش عملکرد در این سایت وجود ندارد. در این به اصطلاح گزارش عملکرد (وایت پیپر) آنها به جای توضیح هدف و عملکرد مجموعه، به تعریف و تمجید از مجموعه خود پرداخته اند.
هیچ اطلاعات فنی پیرامون اهداف و پروژه های آینده آنها نیز یافت نمی شود.
در یکی از بندهای آن آمده :
“مبالغ جمع شده در ico در این موارد استفاده خواهد شد : تحقیق و توسعه، استخدام بهترین توسعه دهندگان نرم افزاری، امنیتی ، بهترین بازاریاب ها و جمع آوری بهترین تیم پشتیبانی”
این قبیل جملات گزارش عملکرد محسوب نمی شود! و بیشتر شبیه به وعده ی سرخرمن می باشد!
همچنین تیم توسعه دهنده این ارزدیجیتالی کاملا ناشناس بوده و هیچ اطلاعاتی از آنها در دست نیست. آنها ادعا می کنند که اعضای مجموعه از کارکنان سابق Apple, Deutsche Bank و IBM هستند که تاکنون اثبات نشده است. تنها درجایی از شخصی به نام John Reyes و در یکی از پست های فروم bitcointalk از Fran Strajnar (مالک سایت Bravenewcoin.com ) نام برده شده است.

رقابت با بیتکوین ؟ 🙂
یکی از وعده بسیار خنده دار ارز دیجیتال WCX، رقابت با بیتکوین می باشد که متاسفانه بسیاری از سایت ها و اشخاص ایرانی نیز که اطلاعات چندانی از دنیای ارزهای دیجیتالی ندارند، اقدام به تبلیغات زیادی در این راستا کرده اند. این ارز حتی درصورتیکه کلاهبرداری نباشد! یک توکن برپایه اتریوم خواهد بود که به هیچ وجه قابلیت رقابت با بیت کوین را ندارد.

چرا توکن رایگان یکی از دلایل عدم اعتماد ماست؟
دلیل آن کاملا مشخص است. غریب به اتفاق اشخاصی که در این سیستم ثبت نام کرده اند تنها و تنها به دنبال کسب ارز رایگان، سپس فروش سریع آن و خداحافظی از سیستم هستند. این درحالی ست که با یک پرس و جو ساده میتوان فهمید که بسیاری از آنها فاقد ابتدایی ترین اطلاعات و دانش پیرامون ارزهای دیجیتال یا حتی کاربرد پروژه مذکور هستند.
به عبارتی دیگر حتی اگر این کوین هم اکنون 0.1 دلار ارزش داشته باشد که بسیار بعید است! پس از عرضه رسمی با حجم بالایی از فروش توکن های رایگان مواجه شده و مسلما قیمت آن به شدت ریزش خواهد داشت.
پیش از این نیز شاهد بودیم 99 درصد کوین هایی که اقدام به عرضه توکن رایگان می‌کردند، ارزش آنها پس از عرضه رسمی به یک دهم یا حتی یک صدم ارزش اولیه اعلام شده، کاهش یافته است.

نتیجه نهایی، ایا WCX اسکم است ؟
فعلا قضاوت در اینباره زود است! اما در حال حاضر و با توجه به شواهدی که در بالا اعلام شد از جمله: نبود گزارش عملکرد مشخص، وعده های اغراق آمیز، توکن های تبلیغاتی رایگان، بازدیدکنندگان از کشورهای کمتر توسعه یافته، بستن تاپیک رسمی WCX در bitcointalk و ناشناس بودن تیم توسعه، می‌توان فهمید که این پروژه نشانه های زیادی از تبلیغاتی بودن داشته و به دنبال کسب سود است.
بنابراین با توجه به شواهد و اطلاعات کلی، پروژه ارز دیجیتال WCX نشانه های زیادی دال بر اسکم بودن دارد.

Rate this post
منبع
earn1sec

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن